فرود عسگری، رئیس کل گمرک ایران با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرد: گمرکات موظفند از تاریخ 1‏/3‏/97 حقوق ورودی اظهاری صاحب کالارا همزمان با اظهار کالا به‌صورت نقدی پیش دریافت نمایند.

متن کامل بخشنامه به این شرح است: در راستای حمایت از تولید داخل و بهبود فضای کسب‌وکار و به‌منطور پیشگیری از ایجاد اظهارنامه‌های در جریان و بلاتکلیف، جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده احتمالی ناشی از معطلی اظهارنامه‌ها در سامانه جامع امور گمرکی، تحقق درآمدهای گمرکی و در راستای اجرای تبصره ذیل ماده 65 آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی، گمرکات موظفند از تاریخ 1‏/3‏/97 حقوق ورودی اظهاری صاحب کالا را همزمان با اظهار کالا به‌صورت نقدی پیش دریافت نمایند.

‏- واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی در صورت احراز شرایط مندرج در بخشنامه 1466553‏-26‏/12‏/96 مجازبه ارائه ضمانت‌نامه جهت حقوق ورودی اظهاری خواهند بود.

– به‌منظور حصول اطمینان از اجرای مقررات گمرکی و وصول وجوه متعلقه، کالا از حیث تعرفه، ارزش و سایر مشخصات کالا و مجوزهای لازم و همچنین صحت مندرجات اظهارنامه، مورد ارزیابی و کنترل‌های دقیق قرار گیرد و در صورت وجود هرگونه تفاوت و اختلاف ناشی از اظهار ناصحیح نسبت به مورد با لحاظ مفاد ماده 108 قانون امور گمرکی و رعایت کامل مقررات مربوطه اقدام نمایند.

-مسئولیت حسن اجرای این بخشنامه در هر گمرک به‌عهده مدیران گمرک بوده و مقتضی است مراتب به کلیه واحدها و گمرکات تابعه ابلاغ و بر روند اجرای آن نظارت کامل و مستمر داشته باشند.